Als bedrijf moet je tegenwoordig goed in de spotlight staan op het internet, wil je een beetje kans maken. Gebruik maken van influencers, je social media volzetten met winacties of een mooie website laten bouwen zijn leuk, maar niet de slimste manier. Zoekmachine optimalisatie is dan waar jij mee aan de slag moet gaan. Zoekmachine optimalisatie staat ook wel bekend als SEO.
Wat is dat dan?
Misschien ben je er nog niet bekend mee, of moet je geheugen even worden opgefrist. Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van een website om de vindbaarheid in bijvoorbeeld Google (een zoekmachine) te verhogen. Op deze manier komt een website hoger in de zoekresultaten wanneer je een bepaald zoekwoord invoert. Niets is vervelender dan een aantal minuten moeten zoeken naar een website; je wilt dat hij meteen in je beeld staat als je er op zoekt. Wanneer je doet aan optimalisatie van zoekmachines is dit probleem verleden tijden komen mensen dus eerder op je website terecht!
Sterke schakels
Een andere manier om je vindbaarheid te verhogen is linkbuilding. Linkbuilding is het proces van het verwerven van hyperlinks van andere websites naar je eigen website. Een hyperlink (door de meeste mensen wordt dit gewoon een link genoemd) is een manier voor gebruikers om op pagina’s op het internet te komen. Zoekmachines gebruiken links om het web te crawlen. Ze crawlen de links tussen de individuele pagina’s op je website, en ze crawlen de links tussen verschillende websites. Dit ‘crawlen’ houdt in dat je website verkend wordt door software van zoekmachines om je site te analyseren. Als een website niet goed gecrawld kan worden, is de vindbaarheid vaak ook slecht.
Kortom, je wilt doen aan zoekmachine optimalisatie en linkbuilding. Dit is van groot belang voor een goede vindbaarheid en dus ook voor je conversies.