BGBGBG

 
Luchtvaartlentebijeenkomst
Maandag 8 mei 2017
Grand Hotel Huis ter Duin, Noordwijk


Op maandag 8 mei 2017 hield de Dutch Aviation Group haar jaarlijkse Luchtvaartlentebijeenkomst in Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee.

Hieronder een impressie van de bijeenkomst, ontleend aan het StanHuygensJournaal uit de Telegraaf van 10 mei.

'Houden van Schiphol'

De Nederlandse luchtvaartsector liet zich inspireren door Prins Constantijn, de speciale aanjager voor start-ups. Onder het genot van asperges werd in Huis ter Duin te Noordwijk vooruit gekeken naar innovatie.

'Schiphol kan wel wat innovatie gebruiken", zo grapte de broer van koning Willem-Alexander meteen bij binnenkomst. De kopstukken van de Nederlandse luchtvaartsector, topman Jos Nijhuis van Schiphol, Pieter Elbers van KLM en voorzitter Frank Allard van de vereniging van luchtvaartmaatschappijen lieten verstek gaan, want zij waren voor belangrijk overleg bij staatssecretaris Sharon Dijksma over de wachtrijenchaos en het gebrek aan investeringen in infrastructuur.

„Ik houd van Schiphol, daarom doet het pijn dit te zien", zo sloeg luchtvaartpionier Martin Schröder de spijker op zijn kop. Dit gevoel werd gedeeld door alle aanwezigen, waaronder reisorganisatie-voorzitter Frank Oostdam en voorzitter Alexander Schnitger van de Dutch Avation Group, adviseur van vliegtuigfabrikant Boeing en voormalig Transaviabaas Peter Legro.

Zij verbazen zich allemaal hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. De aanwezigen waren het er over eens dat alles op alles gezet moet worden om van Schiphol weer het visitekaartje van Nederland te maken. „We moeten de kip met de gouden eieren niet slachten", zei reisondernemer René Klawer.

Consultant Walter Visser, tot voor kort werkzaam bij luchtvaartmaatschappij Emirates, wees andermaal op de Alderstafel, het overlegorgaan rond Schiphol. „Met zo'n circus loop je zo acht jaar achter", zo sprak hij uit ervaring met Dubai, dat het model van Schiphol succesvol kopieerde. „Een commissie van wijzen met mandaat kan de boel vlot trekken."

Prins Constantijn heeft op het eerste gezicht minder met de luchtvaart dan zijn broers. „Mijn ene broer vliegt en de andere studeerde lucht- en ruimtevaarttechniek", zei de prins. „Vanuit de start-up wereld zie ik dat samenwerking tussen de verschillende bedrijfstakken kan leiden tot meer innovatie voor de luchtvaartsector."

KLM, de Hogeschool van Amsterdam en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum (NLR) lieten aan de prins de innovatievrucht van hun samenwerking zien, waarbij de zogeheten hololens-techniek gebruikt wordt voor het onderhoud van vliegtuigen.

Fokker-topman Hans Büthker houdt zich dagelijks bezig met innovaties. „Het gaat niet om een schroefje hier en daar, je moet laten zien dat je het hele spectrum van onderdelen beheerst om tot integrale oplossingen te komen voor klanten als Boeing en Airbus. Wij werken intensief samen met spelers als Ten Cate, TNO en het onderwijs", zei Büthker.

Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) heeft de portefeuille luchtvaart onlangs weer ter hand genomen. „De wet- en regelgeving belemmert innovatie soms. Er is werk aan de winkel van de politiek." Zij nam de boodschap van de aanwezigen mee terug naar Den Haag, waar de onderhandelaars van de kabinetsformatie deze week de luchtvaart op tafel hebben.

Bart de Vries, hoofd van de vliegdienst van KLM heeft dagelijks te maken met de krapte op de luchthaven. „Het is passen en meten, daarom zijn extra investeringen nodig. Het is hard werken om te leven van de lucht en rijk word je er niet van", zo haalde De Vries de oprichter van KLM Albert Plesman aan.